bijeenkomst 3
Huiswerk

Opdracht 1

Ga bij jezelf na wat jouw bewegingskwaliteiten zijn en leerdoelen waar jij nog in kan ontwikkelen op vlak van lichaamsbewegingen als onderdeel van de visuele muziek.  Om een paar voorbeelden te noemen: 
"Ik sta met mijn voeten aan de grond genageld als ik bezig ben met de visuele muziek. Mijn leerdoel is om ruimte op een podium te benutten"
"Als ik bezig ben met visuele muziek, ben ik alleen met mijn armen, hoofd en schouders bezig, de rest van mijn lichaam beweegt niet mee. Mijn leerdoel is om ook mijn romp, heup en benen mee te bewegen in een vertaling"  
"Ik ben dol op (muziekstijl) als ik die muziek hoor ga ik al meteen mee dansen (dansstijl). Mijn leerdoel is om mijn bewegingskwaliteit te ontdekken op (muziekstijl waar ik nog niet bekend mee ben)"



Kies zelf een nummer waarbij jij geen idee hebt hoe je hier op moet bewegen. (ja, iedereen heeft wel iets van muziek waar je he-le-maal niets mee denkt te kunnen!)
Formuleer specifieke aspecten waar je mee worstelt. 
Let op dat bij deze huiswerkopdracht de focus ligt op de muziek en de lichaamsbewegingen die hierbij horen. 

Mail voor 5 december naar : visuelemuziek@gmail.com cc info@marcellamoves.nl het gekozen nummer met lyrics in de youtube video in beeld. En jouw geformuleerde bewegingskwaliteiten en leerdoelen.

 

 

 

Sinterklaas is voorbij en we gaan richting de kerst. Natuurlijk hoort daar een kerstliedje bij! 
Geef in de whatsappgroep door welk kerstlied jij gaat vertalen. Neem in je vertaling ook zoveel mogelijk aspecten mee die je tot nu toe al hebt geleerd. 

Film jezelf thuis. Dit mag natuurlijk gewoon een rauw onbewerkt filmpje zijn die je in een one- take hebt opgenomen. 
Deel dit filmpje voor 5 december in de whatsappgroep en wees actief met het geven van constructieve opbouwende feedback die je je mede cursisten geeft. 

Indien je de tijd er voor kan vinden, neem gerust een tweede versie van dit kerstliedje op waarin je de feedback van je mede cursisten verwerkt.  

 



 

Als aanvulling van opdracht 2 mag er ook een groepslied worden gedaan met iedereen die hier zin in heeft. 
Het lied do they know it's christmas van band aid is in volgend word document verdeeld in partijen. Bespreek in de groepswhatsapp wie er mee willen doen aan deze vrijwillige opdracht aanvulling en verdeel met de mensen die mee willen doen onderling wie welke partijen gaat vertalen. 
Tijdens de bijeenkomst 3 wordt er een momentje genomen om dit lied samen te doen!  
Oh en vergeet niet om je foute kersttrui aan te trekken!

Ter voorbereiding van de middag met het thema "vertaal strategieën" lees onderstaand document die de gastdocent Kristien Desmettre voor jullie heeft klaargezet.

 

 

 

 

 




Zoek voor elk van de 7 strategieën een passend voorbeeld fragment vanuit een tekst naar een vertaling in NGT. De brontaal mag zowel in het Nederlands als een andere taal zijn. 


Mail deze voor 5 december naar: visuelemuziek@gmail.com en cc naar kristien.desmettre@gmail.com  

Opdracht 2
Opdracht 2 (vrijwilge aanvulling)
Opdracht 3

bijeenkomst 3
Naslagwerk

Tijdens de onderdelen dans staan de bewegingen vanuit de deelnemers centraal.
Focus ligt op het gebruik van de muziek als inspiratie voor je beweging fysiek, emotie (lichaamstaal) en het verplaatsen door de ruimte. Er wordt voornamelijk gewerkt met instrumentale muziek.
De oefeningen die we doen tijdens de cursusdagen kunnen de cursisten toepassen op ieders eigen gekozen nummer.

Marcella heeft als naslagwerk voor beide bijeenkomst- elementen die zij komt doceren het volgende document voor jullie klaargezet. Afhankelijk van de groep, selecteert Marcella van deze elementen in de PDF wat oefeningen die in de bijeenkomst 3 en bijeenkomst 5 worden gedaan. Het kan dus zijn dat niet alles in het document ook in de bijeenkomst aan bod is geweest, dat is aanvullend naslagwerk. 

Na afloop van de bijeenkomst zal hier onder het naslagwerk te vinden zijn wat Kristien voor jullie heeft gemaakt over het thema vertaal strategieën. 

bijeenkomst 3
Verdiepingsopdracht

luister ook eens de instrumentale versie van je gekozen huiswerk liedjes.
- Is er een match met het gevoel dat je krijgt bij het horen van de muziek met het gevoel dat je
krijgt bij het horen/lezen van de tekst?
Ja; Hoe kunnen die twee elkaar versterken?
Nee; waar zit het verschil in ?

Bespreek in de whatsappgroep bij welke genres je wel en niet in je comfortzone zit betreft het vertalen van muziek, maar ook gewoon alleen het luisteren van muziek. 
Stuur youtube en spotify linkjes naar muziek in de groepswhatsapp met het doel om de andere cursisten uit te dagen hun muzikale horizon te verbreden. Zoek dus bewust nummers uit waarvan jij denkt dat anderen die stijl nog niet kennen of nauwelijks luisteren. Zoek muziek die je mede cursist hopelijk uit de comfortzone gaat krijgen. 
Bespreek met elkaar wat je wel en niet aanspreekt bij de verschillende genres 

 

Ga naar de website: https://everynoise.com/engenremap.html 
Scroll eens rond en klik eens allerlei voorbeeld muziekjes aan om zo op ontdekkingstocht te gaan naar allerlei genres en sub genres die je nog niet kende. 
(let op: het is een enorme site die traag laad, dus heb geduld met laden)