top of page

bijeenkomst 4
Huiswerk

Opdracht 1

Iedere cursist krijgt een individuele uitdaging van ons mee, gekoppeld aan een lied. 
Bij bijeenkomt 4 is er tijd om deze individuele liedjes te performen en zal er feedback worden gegeven volgens de werkvorm: stille post-its. Alle performances worden snel achter elkaar opgevoerd en alle cursisten en coaches schrijven feedback, tips, tops op een post-it. Als iedereen aan de beurt is geweest, worden de post-its uitgewisseld. 
I.V.M. de feestdagen zal dit het enige huiswerk zijn voorafgaand aan bijeenkomst 4. Wel zal er een hoop verdieping worden geplaatst op deze pagina. Gezien ieders kennis over muziektheorie op een ander niveau ligt, wordt dit verdieping voor de cursisten die hier meer over willen leren. 

​

​

Neem mee naar de bijeenkomst

Zorg dat je voor bijeenkomst 4 koptelefoons, oortjes, earhooks, solo etc meeneemt: iets zodat jij individueel muziek kan luisteren in dezelfde ruimte als de andere deelnemers. 
En zorg dat je een telefoon/tablet device mee hebt waarop je muziek kan opzoeken. 

bijeenkomst 4
Naslagwerk

Muzikaliteit is deels aangeboren en is deels te ontwikkelen. Er zijn veel verschillende facetten die een rol spelen. De onderstaande punten vallen niet allemaal onder het begrip "muzikaliteit" maar hebben wel te maken met het succesvol functioneren als performer. ​

​​​

- Gevoel voor feel, timing, kracht

- Emotie in de muziek overbrengen

- Gevoel voor dynamiek 

- Gehoor voor zuiverheid van de muziek (of juist het onderdrukken van je eigen mening zoals een eye twitch)

- Relatief gehoor (herkennen intervallen en akkoorden)

- Juiste tempo inzetten en vasthouden

- Gevoel voor balans 

- Gevoel voor sound (verschillende synthesizer geluidjes bijvoorbeeld)

- Geheugen voor melodie en de vorm van een heel nummer.

- Vermogen om bestaande muziek te ontleden (wie speelt wat en hoe)

- Vermogen om naar het geheel te luisteren

- Vermogen om muziek te noteren en te lezen

- Motoriek. (Doen zo nodig na lang oefenen de spieren wat je wilt?

- Interpreteren van solo's en lange muziek intermezzo's

- Anticiperen op improvisaties 

- Heb je altijd je zaakjes voor elkaar 

- Vermogen om opbouwende kritiek te geven

- Plezier hebben in oefenen en leren!!

- Interesse in andere stijlen en genres

​

Rondom faalangst hebben we meerdere ademhalingsoefeningen gedaan om rust in je lijf te brengen. 
We hebben de theorie rondom de stop besproken, deze is voor de volgende situaties juist wel/niet toe te passen:

​

         Indien je je zenuwen onder controle wilt houden en het niet lukt rustig te worden met de ademhalingsoefeningen 

         Bij een genre die niet past bij je persoonlijke smaak en stijlvoorkeuren. (zo maak je jezelf meer een allrounder)

​

        Als het een lied is die TE heftige persoonlijke emoties oproept. Wanneer je emoties er voor gaan zorgen dat je niet meer door kan gaan. 

         Gebruik de stop niet als je juist emoties kan oproepen die het lied, de boodschap en de emotie van het lied kan versterken in je vertaling. Als jouw emoties op 1 lijn liggen met het lied, zet deze dan juist in als kracht! 

         Gebruik de stop niet tijdens de visuele muziek academie, dit is een plek om te leren, te experimenteren, uit je comfortzone te stappen en juist ook te ervaren en ontdekken wat jouw persoonlijke grenzen zijn. Als je hier bij een veilige omgeving leert wat je allemaal zonder stop kan bereiken, weet je later ook die grens makkelijker te herkennen. 

​

​

​

 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

faalangst.jpg

bijeenkomst 4
Verdiepingsopdracht

Opdracht 1

Tijdens de bijeenkomst zijn we aan de slag gegaan met intro's van muziek. Nou is er tijdens de bijeenkomst natuurlijk geen tijd dat iedereen met alle 30+ nummers aan de slag kan.

Kijk nog eens terug in de lijst met nummers en kijk of je dezelfde opdracht met de andere nummers/ genres ook kan doen. Maak hiervan filmpjes en deel die in de groepswhatsapp of individueel naar de coaches als je hier feedback op wilt. 

 

Opdracht 2

In de horende gemeenschap zijn er genoeg diverse opties om je muziek kennis te vergroten en te zorgen dat je noten lezen leert en je muzikaliteit ontwikkeld. 
Omdat het voor muziek vertalingen wel een heel belangrijk aspect is, zit muziektheorie in de visuele muziek academie verwerkt. Nou heeft iedereen natuurlijk een ander niveau van muziek kennis en zal een hele hoop hiervan zelfstudie zijn. Ter verdieping hier een aantal interessante websites om met je zelfstudie aan de slag te gaan en je muzikale kennis te vergroten: 

bottom of page